Min syster och hennes familj har varit i Italien några veckor.

Förra veckan la hon upp några bilder på Instagram från deras besök på Riva del Sole.

Det var en bild på en bomboloni (munk) och en bild på en smörgås som man kan äta

på strandcafét där. Jag såg bilderna och genast kom jag ihåg hur fantastiskt gott de smakade.

Jag kunde nästa smaka hur gott det var genom att bara se bilderna, och jag bara längtade efter att få smaka mera.

 

Petrus skriver i 1Pet 1: 22-2:3 om att smaka Herrens godhet.

Han börjar stycket med att skriva: ”älska varandra av hela ert hjärta”.

Det är ju lätt att säga, men ibland svårare att göra.

Petrus menar inte att vi klarar av att göra det här på egen hand.

Det är istället en frukt av att vi är födda på nytt. I vers 23 skriver Petrus;”Ni är ju födda på nytt, inte ur en förgänglig sådd utan ur en oförgänglig, Guds levande och bestående ord.”

Man kan ju undra vad Guds ord är? Är det Bibeln?

 

På Petrus tid existerade inte Bibeln i den form som vi läser den idag. Några skrifter fanns i cirkulation som senare skulle samlas och bli Nya Testamentet, men för Petrus var Gamla testamentet Bibeln. Man skulle också kunna säga att Guds ord är de ord som Jesus talade till människor. Man kan också säga att Guds ord är det som sagts om Jesus, Messias, om att Gud sänt Honom så att vi människor från alla länder på vår jord, genom hans offerdöd och utgivandet av Hans Ande, kan bli befriade från våra gamla liv och få helt nya liv fyllda med mening i tjänst för Gud.

Guds ord är också uppfyllelsen av allt som profeterna sagt om Jesus som den kommande Messias, uppfyllelsen i och genom hans person och det han gjorde.

I Johannesevangeliet står det att; ” Ordet (Jesus) blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. ”

Guds Ord är mäktigt! Något händer när vi får uppleva Guds Ord. 

Lärjungarna upptäckte det på Pingstdagen då de berättade för folket om Jesus.

N.T.Wright skriver så här fritt översatt av mig;” Ordet verkade bära en kraft i sig som sträckte sig bortom ”själva orden”, även om orden i sig själva också var fantastiska. Men när orden talades var det som om en blodtransfusion hände i några av dem som lyssnade till Petrus (på Pingstdagen). De upplevde hur de fångades av orden, orden förvandlade dem, renade dem, gav lyssnarna en ny förnimmelse av Guds närvaro. De hörde Guds Ord och upplevde att de fick smaka på Guds godhet. De blev födda på nytt.”

Ett liv tillsammans med Jesus är ett liv där vi får växa och mogna.

Petrus liknar det vid en baby som dricker mjölk för att kunna växa och utvecklas.

Vi kan inte leva på urvattnad mjölk, vi behöver precis som en liten baby, näringsrik mjölk när vi föds. Tanken är inte att vi ska förbli spädbarn utan att vi ska växa, mogna och utvecklas både fysiskt, men också i våra andliga liv.

Med Guds hjälp kan vi få göra det.

 

Då kan vi också få hjälp att göra det Petrus uppmanar oss att göra, älska varandra av hela vårt  hjärta. Det kan vi göra  därför att vi får älska varandra med Guds kärlek. Det är samma kärlek som gav allt för dig och mig.

Så min längtan och utmaning till mig själv och till dig som läser det här är, ta tid och läs Guds Ord, Bibeln, om du inte redan gör det. Börja med ett kort stycke om du tycker att det känns som en stor utmaning.

Men, gör det varje dag. Låt bibelordet få tala till dig. Bibeln är Guds levande Ord som förmår att tala till dig och mig än idag.

Så min vän, smaka och se att Herren är god!

Ett sätt att beskriva kristen tro är att det handlar om ”grace and growth”, nåd och mognad (att vi växer).

Jag brukar säga att ”Gud älskar mig och dig som vi är, men Han lämnar oss inte där.”

Tillsammans med Honom, inneslutna i hans nåd och kärlek, med Hans hjälp får vi växa, mogna och utvecklas.

 

Bomboloni och smörgåsar från Italien smakar väldigt gott, men vad är väl det jämfört med att få smaka Herrens godhet?

 

Ciao! Be blessed!

 

Kommentera här: